ZO STAAT EEN WINTERDIP JE VOORNEMENS NIET IN DE WEG!

New year, new… ja, ja deze kennen we wel.  Maar toch, laten we het hebben over iets anders dan de jaarwisseling, maar wel over een reden voor het (niet) volhouden van positieve voornemens én natuurlijk oplossingen.

Iedereen begint vol goede moed aan het nieuwe jaar: gezond eten en voldoende sporten. Maar een paar weken later zijn er alweer genoeg redenen om toch niet naar de gym te gaan en thuis, op de bank, met een stuk taart en warme choco een splinternieuwe aflevering van “Heel Holland Bakt” te kijken. Het is donker buiten en Piet Paulusma heeft regen voorspeld. Dan toch maar morgen naar de sportschool.
Ligt het dan per se aan ‘de goede voornemens’ dat we al zo snel niet meer gemotiveerd  zijn om de deur uit te gaan om te sporten? En dat we liever de hele dag op de bank te hangen met Netflix? Of, is het echt het seizoen dat niet meehelpt? Kunnen we spreken van… een winterdip?

 

Winterdip of winterdepressie? 

Wat is een winterdip, laten we daar eens naar kijken. Er zit nogal een verschil tussen een winterdip en winterdepressie. Mensen die last hebben van een winterdepressie ervaren serieuze depressieve gevoelens in het winterseizoen door de kortere, donkere dagen en kou. Bij een winterdepressie horen symptomen als: extreme vermoeidheid, een verstoord eetpatroon, sombere gedachten, prikkelbaarheid en geen behoefte aan sociale contacten. De symptomen houden langer dan 2 weken aan en komen jaarlijks terug. Mocht je hier last van hebben, dan raad ik je aan om professionele hulp in te schakelen. 

Een winterdepressie is echt wel wat heftiger dan een winterdip. De dip komt veel vaker voor: zo’n 1,3 miljoen mensen hebben er last van. Gelukkig is een winterdip veel minder heftig dan een winterdepressie, maar het kan toch knap vervelend zijn. Want, tijdens zo’n dip heb je minder zin om naar buiten te gaan of actief te zijn. Je kunt je humeuriger voelen en hebt moeite met opstaan en motivatie. Een veelvoorkomende gedachte: Fuck the gym. Netflix all day, every day.

Gek, want als de donkere maanden (en de dip) voorbij zijn voelt dat stukje van de bank naar de sportschool letterlijk als een walk in the park, een kleine moeite.

 

Zo bestrijd je de winterdip!

Helaas hebben we in Nederland nu eenmaal veel donkere, regenachtige dagen én windhozen (doei good hair day). Call me the winterdip expert. Als eilandmeisje uit het zonovergoten Griekenland, is kou het ergste dat je me kunt aandoen. Dus geloof mij, ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring in het bestrijden van de winterdip! Ik deel graag wat tips met je waardoor je zonder deuk in je sociale leven of extra kilo’s de lente weer tegemoet gaat.

Ready? Mijn tips om de winterdip te overleven:

1. Ga naar buiten!
Ga het daglicht in. Een rondje lopen tijdens je pauze kan al genoeg zijn voor het opnemen van wat vitamine D en een uitgewaaid gevoel.

2. Blijf bewegen.
Dus, geen zin om te sporten? Doe het toch maar wel, you will thank yourself later. Is sporten echt te heftig voor je, ga dan in ieder geval voor tip 1.

3. Neem vitaminen
Eén van de vitaminen die we binnenkrijgen door buiten (in de zon) te zijn is vitamine D. In de winter kan de opname van vitamine D, vanwege de donkere dagen, een stuk lager zijn. Het kan daarom best verstandig zijn om dit aan te vullen met supplementen. En de zonnebank? Helaas, vitamine D komt van UV-B straling en zonnebanken maken gebruik van UV-A straling. Dat geeft een mooi kleurtje, maar houdt je winterdip niet tegen. Behoefte aan een stevige vitamine-boost? Probeer dan Vit Hit: dat is gezond én zo lekker dat je er direct blij van wordt. Het ideale middel tijdens een winterdip. Goed idee? Als je nu een order plaatst krijg je een Vit Hit gratis om te proberen.

4. Last but not least: Maak wat lekkers!
Dit is nu eenmaal een tijd dat je zin hebt in lekkere dingen zoals chocolademelk of romantisch snacken bij het haardvuur. Gun jezelf iets lekkers, maar kies voor een verantwoord alternatief. Haal bijvoorbeeld een paar lekkere proteïnerepen in huis. Voor een extra touch aan je snackmoment kun je deze 20 sec. verwarmen in de magnetron. Eet veel fruit en groenten voor de vitaminen en maak deze extra lekker met een verantwoord light sausje. Ook prima te gebruiken als dip op de snack-plank.

 

Hou vol guys! Voor je het weet komt het zonnetje er alweer aan! 

Helpen bovenstaande tips niet voldoende? Dan kun je het volgende nog proberen:

 

1. Haal een daglichtlamp in huis. Lichttherapie is een goede tool om je door de donkere dagen heen te helpen.

2. Schrijf iedere dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Stil staan bij positieve dingen is een goede manier om jezelf te trainen in het waarderen van je leven, zelfs als het regent.

3. Zorg dat je je ergens op kunt verheugenPlan een leuk uitje of boek een zonvakantie en ga een paar dagen achter elkaar met je kop in de zon. Zo ben je weer opgeladen voor de laatste weken van de winter, krijg je een mooi kleurtje en voorkom je die winterdip.

 

Lotte Gerasimou – Women’s coach

Instagram: @lotteger