Vegan eten zonder veel calorieën, kan dat?

geschreven door Caitlin Coppieters

We weten ondertussen allemaal dat plantaardig eten goed voor je is en we dat misschien best iets vaker kunnen doen. Het is goed voor het milieu, de dieren en het jou om (onbewust) wat meer groenten te eten. Top toch?! Maar er zit een addertje onder het gras: plantaardige voeding kan namelijk behoorlijk calorierijk zijn. Hoe je die calorieën onder controle houdt en toch plantaardig kunt eten? Dat vertel ik je!

 

Een kleine backstory:

 

Ik ben Caitlin, 21 lentes jong en vanaf mijn 17e ben ik veganist. Dat betekent dat ik al drie jaar ervaring heb met volledig plantaardig eten. Sinds enkele jaren ben ik ook actief met kracht-training en coach ik anderen. In het begin vond ik het lastig om volwaardige maaltijden te maken. Voldoende eiwitten zonder mega veel calorieën was soms best een opgave, maar aldoende leert men en nu lukt het zonder problemen om 140+ gram eiwitten binnen 1700 calorieën te houden. Hoe ik dat doe? Dat ga ik je nu vertellen

 

1. Vermijd bewerkte vleesvervangers

Bewerkte vleesvervangers zitten vaak vol calorieën doordat ze hoog in vetten en/of koolhydraten zijn. Denk aan ‘burgers’, ‘steaks’ of ‘worstjes’. Vleesvervangers die minder bewerkt zijn en dus minder calorieën bevatten zijn bijvoorbeeld tofu, tempah en seitan. Allemaal eiwitbommetjes die enorm veelzijdig zijn. Wil je toch eens een bewerkte vleesvervanger eten? Ga dan voor ‘kip’ of ‘gehakt’, deze zijn vaak lager in vet en calorieën dan de andere vleesvervangers.

 

2. Vervang je pasta of rijst door groenten

Ze komen steeds meer op de markt: bloemkoolrijst, pompoenlasagne en bijvoorbeeld wortel spaghetti. Allemaal super lekker en je hebt zelf bijna niet door dat je groenten in plaats van koolhydraatrijke pasta of rijst eet. Een bijkomend voordeel: extra vitaminen en vezels! Ook voor snacks, zoals bijvoorbeeld chips, zijn groenten een goed alternatief.

 

3. Word creatief met tarwegluten en sojameel

De twee zijn sinds kort een staple in mijn voeding. Tarwegluten zijn de eiwitten die in tarwe zitten. Deze geven de elasticiteit aan deegwaren. Gluten worden gebruikt om bijvoorbeeld seitan te maken, maar je kunt ze voor zoveel meer gebruiken! Sojameel is ook hoog in eiwitten en geeft een gele kleur aan baksels, net zoals eieren dat doen. Think out of the box en gebruik ze om pannenkoeken, cake of brood te maken. Geen zin om zelf te bakken? Dan is er volop keuze uit vegan lekkernijen

 

4. Vermijd vloeibare calorieën 

Drankjes, sauzen en siropen zijn vaak hoog in calorieën. Wees slim en gebruik deze calorieën in andere producten, waar je meer voldoening door krijgt. Om toch lekkere alternatieven te hebben, zijn de sausjes* van The Leann een aanrader. Net als deze calorieloze vegan siroop voor in je havermout of op pannenkoeken.

 

*Behalve de Good Garlic zijn alle sauzen van The Leann vegan.

 

Caitlin Coppieters
Instagram: @caitlincoppieters