Tips om fit te blijven tijdens quarantaine

geschreven door Jolien van Brouwershaven

Hoe kom je deze gekke dagen door zonder dat de enige beweging die je krijgt de loopgang van de bank naar de keuken of de voorraadkast is.

Nu veel mensen thuis zitten liggen de verleidingen natuurlijk meer op de loer dan wanneer je gewoon naar je werk gaat. Als je naar je werk gaat neem je vaak je eten mee en op = op. Nu heb je iedere dag, de hele dag door, bijna onbeperkt toegang tot eten en drinken en dat kan best lastig zijn!

Daar komt bij dat mensen vaak eten uit verveling. Dus, nu alle sportscholen, de horeca en andere clubs zijn gesloten, is de kans op verveling natuurlijk ook een stuk groter!

Hoe kom je deze dagen door zonder na de quarantaine rollend je huis uit te komen? We hebben wat tips voor jullie:

  1. 1. De aller makkelijkste: haal de verleidingen niet in huis!

Van jezelf weet je wel wat voor jou producten zijn waar je snel in door eet. Voor de één is dat een zak chips, voor de ander zijn dat noten, snoepjes, enzovoort. Dit verschilt erg per persoon. Haal deze dingen niet in huis of kies voor gezondere opties. Deze zijn vaak minstens zo lekker.  Vervang bijvoorbeeld een zak chips voor Popchips, Crunchers of Well & Truly chips. Dit zijn gezondere opties voor je normale zak chips.

  1. 2. Verplaats de verleidingen

Leg de verleidingen op een andere plek. Door die zak chips of zak met nootjes bijvoorbeeld op zolder te leggen in plaats van in de voorraadkast is de kans minder groot dat je gaat snaaien. Hoe sneller het ‘bereikbaar’ is, des te eerder je je eraan vergrijpt. Klink misschien gek, maar vergelijk het eens met de volgende situatie: eet jij eerder een bak met nootjes leeg als het voor je op tafel staat of wanneer je voor elk handje nootjes 5 meter moet lopen? Het kost je meer moeite, dus de kans is minder groot dat je erin door eet. Bovendien heb jij tijdens de weg die je moet afleggen ook meer tijd om na te denken of je echt zin hebt in die zak chips of dat je beter voor een gezondere optie kunt gaan. Er is minder ruimte voor impulsief eten.

  1. 3. Houdt (ongezond) eten uit je zicht

Zorg dat je geen eten in het zicht hebt staan. Zien = verleiding. Het is ook handig om eens goed te kijken hoe jij je voorraadkast en koelkast hebt ingedeeld. Zorg dat je alle gezonde, voedzame producten op ooghoogte hebt staan zoals groente, fruit en proteïne bars. Verplaats de chips, nootjes, chocolade, blokjes kaas, enzovoorts naar een andere plank of lade zodat het niet meteen in je zichtveld valt als jij de koelkast of voorraadkast open doet.

  1. 4. Zorg voor structuur

Houd je vast aan een nieuwe structuur. Sta op dezelfde tijden op, plan je eetmomenten per dag in (het liefst op dezelfde tijden) en plan ook momenten van ontspanning en beweging. Het helpt niet om elke dag tot 11 uur in je bed te liggen, je gaat je hier echt niet beter door voelen! Eet drie goed vullende en gezonde hoofdmaaltijden en vul dit eventueel aan met eiwitrijke tussendoortjes (bijvoorbeeld een proteïne bar). Eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel, dus heb je minder behoefte om te snacken.

  1. 5. Begin je dag goed

Maak je klaar voor een normale werkdag. Sta op, ga douchen, kleed je aan en ga ontbijten voor je je werkdag begint. Het gaat erom met welke mindset jij je dag begint. Je begint je dag anders als je je gewoon om kleedt en klaarmaakt, dan wanneer jij tot 12 uur in je huispakje blijft zitten. Dit heeft ook invloed op de keuzes die jij de rest van de dag maakt!

  1. 6. Werk niet terwijl je eet

Eet niet op dezelfde plek als waar je werkt. Werk je nu aan de keukentafel? Ruim dan je werkspullen op voordat je gaat eten en eet niet tijdens het werken. En, neem je tussendoortjes op een andere plek in je huis. Zorg dat je bewust aan het eten bent, hierdoor zal je je langer verzadigd voelen.

  1. 7. Sport samen online

Heb je moeite om te alleen te sporten in deze dagen? Maak afspraken met anderen… online natuurlijk! Maak een weekplanning wanneer jij met iemand samen gaat sporten. Plan een moment waarop jij met je vriend/vriendin/collega/ouders samen een work-out gaat doen. Het helpt enorm om samen dingen te ondernemen. Zo zie je elkaar nog even én heb je toch je work-out gedaan! Win-win!

  1. 8. Verander je voeding

Lukt het écht niet om te gaan sporten, dan moet je wel wat in je voeding aanpassen wil je niet rollend uit deze quarantaine komen. Kies bewust en maak kleine veranderingen. Een eetlepel normale mayonaise bevat namelijk al snel 130 calorieën. Verruil je deze voor bijvoorbeeld de Mayo-Nice van The Leann, dan zitten er per eetlepel maar 4 calorieën in. Tel uit je winst! Door kleine, slimme aanpassingen te doen in je voeding kun jij toch genieten van lekker eten, zonder de extra calorieën.

  1. 9. Wees lief voor jezelf

Je hoeft in deze periode geen 5 kilo af te vallen, je hoeft er niet met een six-pack uit te komen en je hoeft geen PR’s te zetten. Maar het zou wel fijn zijn als je deze tijd enigszins fit en gezond doorkomt, want dat is nu belangrijker dan ooit.