Tips om fit te blijven tijdens quarantaine

geschreven door Jolien van Brouwershaven

Het lekkere zomerweer komt er hopelijk snel weer aan en dan kunnen de korte broeken, rokjes, zwembroeken en bikini’s kunnen weer uit de kast worden gehaald. Wil je de laatste weken voor de zomer net wat strakker in je vel zitten, dan kan je met deze makkelijke tips snel wat strakker worden of afvallen.

Let op: ga niet vlak voor de zomer opeens op een crash dieet omdat je wat kilo’s kwijt wil. Beter is om het een geleidelijk proces te laten zijn, zodat je het lang vol kunt houden. Vraag je bij elk dieet of elke manier om af te vallen af of dit iets is wat je elke dag van de rest van je leven kan volhouden. Dat gaat niet lukken als je alleen op groente en magere producten leeft. Daar hoort ook een stukje chocolade bij (ja een stukje, niet meteen een hele reep).

Oké, je wilt toch echt wat strakker worden voor de vakantie. Hoe pak je dit dan aan? Onderstaande tips kunnen je helpen om ervoor te zorgen dat je deze laatste weken nét wat strakker voor de dag kan komen, maar wel kan blijven genieten van alles wat de zomer te brengen heeft:

  1. Ga naar buiten!

Het weer wordt steeds beter, dus ga lekker naar buiten. Wandel een rondje extra of trek je skeelers uit de kast om een rondje te skeeleren. Buiten bewegen wordt een stuk makkelijker met mooi weer, want het nodigt meer uit om na het avondeten een rondje te wandelen als de zon nog schijnt dan wanneer het met bakken uit de lucht komt vallen.
Probeer ook eens wat sporten die je nog niet eerder hebt gedaan, zoals zwemmen. Je lichaam krijgt een nieuwe prikkel, wat je verbranding een boost kan geven.

 

  1. Ga voor groen(te).

Groente is niet alleen gezond, het vult ook nog eens goed! Het bevat veel volume, maar weinig calorieën. Even ter vergelijking. Een bak wortels (300 gram) bevat evenveel calorieën als 12 amandelen (ongeveer 15 gram). 300 gram vult natuurlijk veel meer dan 15 gram, ideaal! Dit betekent niet dat je alles moet gaan schrappen voor alleen maar groente, maar doe het 50/50. Neem 1 boterham bij de lunch in plaats van 2 en vul de rest aan met groente. Zo heb je een lekkere, vullende lunch waar je wel even mee door kan, maar je schrapt niet de dingen die je lekker vindt (zoals brood).

  1. Kleine veranderingen.

Dit mooie weer betekent dat er ook meer bbq’s op de planning staan. Dit hoeft helemaal geen ramp te zijn als je een paar kleine veranderingen toepast. Neem bijvoorbeeld de sausjes van Leann in plaats van de normale variant. Bij een bbq horen sausjes, en als je voor bijvoorbeeld volvette mayonaise gaat, dan kan dit snel opstapelen tot 300-400 calorieën extra (dat zijn zo’n 3-4 eetlepels). Zonde van de calorieën. Neem de Mayo-nice van Leann en je bespaart bijna 100% van de calorieën. Ideaal!

Drankjes horen ook bij de zomer. Een wijntje hier een mix drankje daar. Allemaal erg leuk en gezellig, maar niet heel bevorderlijk voor een strak lichaam. Mits je het met mate doet. Verder zijn mixdrankjes goed te veranderen naar een versie met minder calorieën. Neem bijvoorbeeld een gin-tonic met light tonic, of een Malibu cola met cola light. Dit scheelt je zo 100 calorieën per drankje (!).

  1. Houd bij wat je eet.

Houd eens voor een paar dagen bij wat je allemaal eet en drinkt op die dagen. Vaak stoppen we onbewust meer tussen onze neus en kin dan we denken. Even een paar nootjes snacken uit de zak of die cappuccino tijdens de lunch. Het zijn allemaal calorieën waar we ons vaak niet bewust van zijn. Check na die paar dagen eens waarom je bepaalde dingen hebt gegeten; was het uit verveling, had je echt honger, deed je het uit gezelligheid etc. Door bewust ermee bezig te zijn kan je al veel winst behalen.

  1. Drink water

Drink voldoende water! Als het warm is houd je meer vocht vast, wat kan zorgen voor een opgeblazen gevoel. Drink voldoende water om het vocht te laten afdrijven. Daarnaast zorgt het drinken van water ook voor een ‘voller’ gevoel.

  1. Eet eiwitrijk.

Een eiwitrijk voedingspatroon kan bijdragen aan het afvallen. Eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel en daarnaast zijn ze goed voor het behoud van je spieren. Kies voor magere eiwitten, zoals magere kwark, kipfilet, witte vis enzovoorts. Een eiwit shake is ook een ideaal tussendoortje als je trek begint te krijgen, maar het nog geen tijd is voor je lunch of avondeten. P.s. Wist je dat The Leann hele lekkere soorten eiwitpoeder heeft!

  1. Wees realistisch.

Als je in juli begint met afvallen als je drie weken erna op vakantie gaat, streef er dan niet naar om 10 kilo lichter te zijn. Dit is 9/10 keer niet haalbaar en zeker niet gezond. Focus je liever op de kleine veranderingen die we hierboven hebben genoemd.