Afvallen, aankomen of op gewicht blijven:

zo doe je dat!

Het lijkt logisch dat afvallen een compleet andere aanpak vereist dan aankomen. Toch is voor beiden één ding bepalend: je energiebalans. Die energiebalans geeft de verhouding aan tussen het aantal calorieën dat je binnen krijgt ten opzichte van het aantal calorieën dat je verbrandt.
Verbrand je meer calorieën dan je eet, dan val val je af. Is het andersom, dan kom je aan. Klinkt logisch he?

 

Je energiebalans bepaalt

Toch worden we, met allerlei trends, makkelijk verleidt tot andere gedachten. Zo zijn er het koolhydraatarm dieet, detoxen, intermitted fasting en nog veel meer ‘snelle’ manieren van afvallen.
Heb jij wel eens zo’n dieet geprobeerd en werkte het niet? Dan weet je één ding zeker: je energiebalans klopte niet met je doel.

Voorbeeld: Je volgt een koolhydraatarm dieet om af te vallen. Producten met koolhydraten laat je daarvoor staan, maar je eet des te meer producten zonder koolhydraten, zoals eieren, kaas, spek, noten en pindakaas. Al die koolhydraatarme producten bevatten calorieën. Zolang die calorieën meer, of gelijk zijn aan het aantal calorieën dat je verbruikt, dan zul je nooit afvallen.

 

Registreer wat je eet

Je gewicht veranderen begint dus met weten wat je binnenkrijgt én wat je verbruikt. Registreren wat je eet kan op verschillende manieren.

Rekenen maar

Je kunt van alles dat je eet uitrekenen hoeveel calorieën het bevat. Ondanks dat calorieën op veel producten vermeld staan, is dat nog best lastig. Op een pak melk staat bijvoorbeeld wel hoeveel calorieën er per 100 ml inzitten, maar hoeveel zitten er nou precies in een vol glas? Of wat krijg je aan calorieën binnen door het eten van een appel? Zelf rekenen vraagt dus best veel uitzoekwerk.

Gebruik een app

Veel handiger is het gebruik van een app. Er zijn diverse apps waar je gedurende de dag kunt invullen wat je eet terwijl de app automatisch uitrekent hoeveel calorieën dat zijn. De app MyFitnesspal is een voorbeeld van zo’n app en deze biedt zelfs de mogelijkheid om aan te geven wat je moet eten om op gewicht te blijven. Super handig!

 

Wat is jouw energiebalans?

Als je weet wat je binnenkrijgt, kun je aan de slag met jouw energiebalans. Als we ervan uit gaan dat je calorieverbruik gelijk blijft, kun je het volgende doen om je energiebalans te beïnvloeden:

Blijf op gewicht

Heb je een gezond gewicht? Zorg dan dat je gewicht stabiel blijft. Dat doe je door hetzelfde aantal calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Ondanks een gezond gewicht, kan het zijn dat jij je eetpatroon toch wilt veranderen. Omdat het gezonder kan of door minder vlees te eten bijvoorbeeld. Wil jij je eetpatroon aanpassen, registreer dan eerst hoeveel calorieën je binnen kreeg om vervolgens vinger aan de pols te houden dat je binnen je nieuwe eetpatroon hetzelfde aantal calorieën eet (maar dankzij andere producten).

Tip! Overweeg je om minder vlees te gaan eten? Denk er dan om dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Een super lekkere en verantwoorde manier daarvoor is het eten van onze B​areballs proteïnerepen​.

Afvallen

Om af te vallen moet je minder calorieën gaan eten ten opzichte van het aantal dat je verbruikt. We noemen dat een negatieve energiebalans.
Wil je 0,5 kilo per week afvallen? Dan moet je ongeveer 500 calorieën per dag minder gaan eten (bij een onveranderd energieverbruik).

Voorbeeld: Je hebt geregistreerd dat je ongeveer 2100 calorieën per dag binnenkrijgt en daarmee blijft je gewicht stabiel. Door nu 1600 calorieën te gaan eten, zul je gegarandeerd gaan afvallen. Het maakt dan niet eens uit of je ook echt gezonder bent gaan eten.

500 calorieën per dag afvallen lijkt best veel, maar wist je dat je al 135 calorieën minder eet door één eetlepel gewone mayonaise te vervangen door T​he Leann Mayo-Nice?​

Aankomen

Je raadt het waarschijnlijk al: om aan te komen is juist een positieve energiebalans nodig. Heb je een positieve energiebalans, dan krijg je meer calorieën binnen dan dat je verbruikt. Daarvoor kun je meer calorieën gaan eten of minder gaan bewegen (en dus minder calorieën verbruiken).

 

De gezonde balans

In dit artikel lees je al, dat de energiebalans niet direct iets zegt over een gezonde leefstijl. Voor iemand die ondergewicht heeft, is een positieve energiebalans gunstig. Heeft iemand overgewicht? Dan heb je juist een negatieve energiebalans nodig.

Bovendien, zegt de energiebalans alleen iets over calorie inname vs. verbruik. Het vertelt ons niks over gezonde keuzes van producten. Het kan bijvoorbeeld best zo zijn dat iemand 1600 calorieën binnen krijgt door alleen twee pizza’s per dag te eten. Terwijl iemand anders, met dezelfde energiebalans, zijn calorieën verspreid over de dag binnenkrijgt via gezondere producten zoals groenten.

 

Minder calorieën, zonder honger

Wil jij afvallen? In ons volgende artikel vertellen we hoe makkelijk het is om minder calorieën te eten zonder hongergevoel te krijgen of het idee te hebben dat je veel lekkere dingen moet laten staan. Met Easy Foodswaps laten we zien dat je door eenvoudige aanpassingen, een stuk gezonder kunt leven.

 

DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN IN SAMENWERKING MET JOLIEN VAN BROUWERSHAVEN.

WhatsApp chat